top of page
Yazarın fotoğrafıUstaoğlu Kurumsal

Tüketici Hukuku Kapsamında Cayma Ve İade Hakkı

Güncelleme tarihi: 18 Eki 2023

Türk Ticaret Kanunu ve Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gibi mevzuatlar, alışverişlerde iptal ve iade konularını düzenlemektedir. Türk hukukuna göre alışverişlerde iptal ve iade ile ilgili temel bilgiler aşağıdaki gibidir:


1. Cayma Hakkı ve İade:

Tüketiciler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında, internetten (online) veya kapıdan satışlar gibi uzaktan yapılan sözleşmelerde 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin cayma hakkına sahiptirler. Tüketici cayma hakkını kullanarak ürünün kendisine tesliminden itibaren 14 gün içinde satıcıya bildirimde bulunarak ürün iadesini sebep göstermeksizin gerçekleştirebilir.


Cayma Hakkının Kullanımı:

a. Ürünün teslim tarihinden itibaren 14 gün içinde satıcıya yazılı olarak (e-posta veya whatsapp üzerinden) bildirilmesi gerekir.

b. Cayma bildiriminizi ilettikten sonra, satıcı veya sağlayıcı 10 gün içinde size dönüş yaparak iade işleminin nasıl gerçekleşeceği konusunda bilgi vermelidir.

c. Ürün orijinal ambalajıyla, eksiksiz ve kullanılmamış bir şekilde satıcıya iade edilir. Ürünün iade faturası, garanti belgesi ve diğer dokümanlar da eksiksiz olmalıdır.

d. Ürün iade edildikten sonra, satıcı veya sağlayıcı iade sürecini tamamlayarak ödemenizi size iade edilir. İade bedeli, ürün bedeli ve varsa teslimat masraflarını içerir.


2. Ayıplı Mal İadesi:

Satın alınan bir malın ayıplı çıkması durumunda, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a göre tüketici tarafından, teslim tarihinden itibaren 30 gün içerisinde ihbar edilmesi gerekmektedir. Gizli ayıplı mal konusunda ise yani kullanım süresinde ortaya çıkan ayıplı mallar konusunda ayıplı mal iade süreci ise 2 yıldır.


Böyle bir durumda tüketici tedarikçiye başvurarak, malın onarımını, değiştirilmesini veya satış bedelinin iadesini talep edebilir. Burada tüketicinin seçimlik hakkı mevcuttur. Satıcı veya tedarikçi, ayıplı mal talebini değerlendirerek, aşınmış malın onarımını veya değiştirilmesini sağlamak durumundadır. Eğer bu mümkün değilse, malı iade alarak bedelini iade talebinde bulunan tüketiciye vermekle mükelleftir.


İADE KABUL ETMEYEN SATICIYA KARŞI BAŞVURULABİLECEK HUKUKİ YOLLAR

Eğer bir satıcı, kurallara aykırı bir şekilde iade kabul etmiyorsa veya tüketicinin hukuki haklarına uygun davranmıyorsa başvurabileceğiniz bazı hukuki yollar:


Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a göre iadeyi kabul etmeyen bir satıcıya karşı Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurarak durumu anlatıp çözüm talebinde bulunabilirsiniz. Bu heyet, tüketicilerin haklarını koruma ve anlaşmazlıkları çözümlemek amacıyla kurulmuştur.


Tüketici Mahkemesine Başvuru: Eğer Tüketici Hakem Heyeti çözüm sağlayamazsa veya tüketici ile satıcı arasındaki anlaşmazlıklar daha ciddi bir boyut kazanırsa, Tüketici Mahkemesine başvurulabilir. Tüketici mahkemeleri, tüketicinin haklarının korunması amacıyla kurulmuş özel mahkemelerdir.

40 görüntüleme0 yorum

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page