top of page
Yazarın fotoğrafıAv. Erdem Ustaoğlu

Kadın Denizciler Hala Cinsiyet Ayrımcılığıyla Mücadele Ediyor

Cinsiyet eşitliğinde büyük ilerlemelerin kaydedildiği 21. yüzyılda bazı kadın denizciler hala erkeklerin egemen olduğu gemilerde kişisel güvenliklerinden endişe duyuyorlar. Erkek denizcileri kayırma, kadınlara karşı önyargı, kadınların mesleki kariyerlerinde ilerlemelerini engelleme, zorbalık ve taciz şeklindeki cinsiyet ayrımcılığı yapılması kadın denizcilerin her gün karşılaştıkları şeylerden birkaçı. Kadınlar genellikle bu tür sorunlar karşısında “baş belası” olarak algılanmamak için sessiz kalma eğiliminde olduklarından bu sorunlar yeterince gündeme gelmiyor.


Cinsiyet ayrımcılığı, kadın denizcilere bir gemide kötü muamele ve saygısızlık yapıldığında, terfi fırsatlarından mahrum bırakıldığında gerçekleşir. Bu durum maalesef ki denizciliğin doğasından, tarihinden ve kültüründen kaynaklanır. Bir zamanlar ve hâlâ erkeklerin egemen olduğu bir endüstri olan denizcilik, kadınların yeteneklerine ilişkin mevcut toplumsal beklentiler, inançlar ve şüphelerin asla bitmediği bir sektör olarak kendini göstermektedir.

Geleneksel aile sistemlerinde veya muhafazakar toplumlarda büyümüş erkek denizciler, kadınları ikincil bir rol oynayan birey olarak algılama eğilimindedir. Ayrıca denizciler gemideyken hukuk, etik ve ahlak gibi sınırlardan uzak ve soyutlanmış durumdalar. Bu gibi durumlarda bazı erkek denizcilerin zincirlerinden kurtulmaları ve böylece temel içgüdülerinin tezahür etmesine izin verilmesi mümkündür.


Cinsiyet ayrımcılığı bir kadın denizcinin haysiyetini ve güvenliğini olumsuz etkileyebilir. Önlem alınmadan bırakılırsa denizcilik sektöründe kadın denizcilerin etkili bir şekilde işe alınması ve elde tutulması konusunda da zorluklarla karşılaşılacaktır. En kötü senaryoda konuşma korkusu ve yardım istemek için bir çıkış noktasının olmaması muhtemelen stres birikmesine yol açacak ve intihar girişimlerini tetikleyecektir.


Erkek egemen bir sektörde kadınlar ciddi şekilde yetersiz temsil ediliyor.


Denizcilik sektörü, küreselleşme ve dijitalleşmenin getirdiği sayısız olanaklarla sürekli genişliyor ve bu nedenle daha fazla yeteneği çekmesi gerekiyor. Sektör, kapılarını yüksek vasıflı personele açıyor ve kadınları giderek daha fazla kucaklıyor.

Bununla birlikte hala çok sayıda cinsiyet ayrımcılığı vakası var ve sektörün gerçekten güvenli ve mümkün olan en liyakatlı denizcileri çekmek için samimi olduğundan emin olmak adına bunların durdurulması gerekiyor. BIMBO/ICS 2021 Denizci İşgücü Raporu'na göre, mevcut haliyle kadınlar küresel denizci iş gücünün yalnızca % 1,2'sini temsil ediyor. Önyargılara rağmen pek çok kadın, tıpkı erkek meslektaşları gibi denize olan sevgisinden dolayı denizcilik mesleğini sürdürüyor.


Düşüncesiz ama zararlı sözler, kadın denizcilerin ruh sağlığını etkiliyor.


Amreen Bano, Hindistan'daki ilk ve en genç Elektro Teknik Yetkilidir (ETO). Hindistan Denizcilik Birliği tarafından düzenlenen bir seminer sırasında Denizde İnsan Hakları tarafından yayınlanan bir vaka incelemesinde Bano, eğitimi ve denizcilik yolculuğu boyunca aldığı birçok basmakalıp yorumu anlattı.

"Kızım sen yanlış tarafı seçmişsin. Burada kariyerin hakkında hayal kurmayı bırak”. Bano'nun her gün duyduğu şey buydu. Sonuç olarak, bu sözde zararsız sözler zihnini olumsuz düşüncelerle doldurdu.

Tanınmış büyük bir nakliye şirketinde yaptığı bir iş görüşmesi sırasında Bano, görüşmecilerin herkese Bay dediğini, hatta ona Bay Amreen Bano olarak hitap ettiğini hatırladı. Bu olay denizciliğin erkek egemen bir meslek olduğu ve başvuranların tamamının erkek olacağı gerçeğini pekiştirdi.

Marwa Elselehdar, Mısır'ın ilk kadın kaptanıdır. 2021'de devasa bir konteyner gemisi olan Ever Given, Süveyş Kanalı'nda sıkışarak dünyanın en önemli nakliye rotalarından birini durma noktasına getirdi. BBC'nin bir haberine göre Elselehdar, olaya karıştığı yönündeki söylentileri duyduğunda yüzlerce mil uzakta İskenderiye'deydi.

Elselehdar'a göre, bu alanda başarılı bir kadın olduğu için insanların yanlış iddialar yaydığını hissetti.

Elselehdar ayrıca her fırsatta aldığı cinsiyetçi yorumlardan bazılarını okudu.

"Gemide, hepsi farklı zihniyetlere sahip yaşlı adamlardı, bu yüzden iletişim kuracak benzer düşünen insanlar bulmak zordu. Bunu tek başıma yaşamak ve akıl sağlığımı etkilemeden üstesinden gelmek zorlayıcıydı.”


Erkekler için denizcilik işleri klişesi değişmeli.


Kullanılan jargon da sektörün erkek egemen olduğunu öne sürüyor. Örneğin ''Gemi İnsanı'' tabiri kullanılabilecekken Türkiye'de ve birçok ülkede, bir denizcinin kariyerlerini kaydeden devlet tarafından verilen belgeye "Gemi Adamı Cüzdanı" denir.

Giyim de başka bir konudur. Birleşik Krallık'ta, hem erkek hem de kadın Harbiyelilerin, geleneksel olarak erkek olarak kabul edilen bir giyim eşyası olan kravat takmaları gerekmektedir. Bu, ister istemez, denizciliğin bir erkek rolü olduğunu ve kadınların söz konusu mesleğe ait olmadığını düşündürür.

Erkekler kadınlara göre açıkça tercih ediliyor ve bu, 2020'de yayınlanan cinsiyetler arası ücret farklarına ilişkin ILOSTAT verileri tarafından ortaya çıkıyor. Mevcut verilere sahip 115 ülke için ortalama cinsiyet ücret farkı, erkeklerin lehine yüzde 14 daha fazla. Bazı işlerde erkekler için daha yüksek ücret primleri vardır. Uzun vadede bu, kadınların aynı işi yapan erkeklere kıyasla neredeyse iki ay bedavaya çalışması anlamına geliyor.


Gemi adamı cüzdanı nedir?


"Gemi adamı cüzdanı" genellikle denizcilik sektöründe çalışan denizcilerin (gemici, denizci, gemi adamı) belirli belgelerini ve kimlik bilgilerini içeren bir cüzdandır. Gemi adamı cüzdanı, denizcilerin yasal olarak gemilerde çalışabilmeleri için gerekli olan belgeleri taşıyan resmi bir belgedir. Bu belge, uluslararası düzenlemelere uygun olarak düzenlenir ve genellikle denizcilerin eğitim düzeyini, denizcilik sertifikalarını ve diğer önemli bilgileri içerir. Gemi adamı cüzdanı, denizde çalışan kişilerin yetenek ve eğitim düzeyini belirleyen bir araçtır ve aynı zamanda uluslararası seyir kurallarına uygun olarak gemide bulunma yetkisini sağlar. Denizcilik sektöründe çalışan bir kişi bu cüzdanı taşımadan gemide görev yapamaz. Her ülkenin kendi denizcilik düzenlemeleri ve gemi adamı cüzdanı düzenleme süreçleri vardır. Bu belgeler genellikle belirli bir eğitimden geçmiş ve belirli denizcilik sertifikalarına sahip olan denizciler tarafından alınır. Gemi adamı Ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliğince gemilerde çalışmak için gemi adamı cüzdanına sahip olmanız gerekmektedir. Ne yazık ki bu yönetmelikte neredeyse 200 defa gemiadamı kelimesi tekrarlanmıştır. Bir kadın olarak deniz sektöründe çalışıyorsanız gemi adamı sıfatına sahip olmanız olmanız 21. Yüzyıl’da hala bazı şeyleri başaramadığımızın en büyük göstergesidir.


38 görüntüleme0 yorum

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page